Monday, November 19, 2007

نمایشگاه تخصصی برق




هفته گذشته در محل دائمی نمایشگاه های تهران نمایشگاه تخصصی برق برگزار شد. اما من به علت گرفتاری در ساعات آخر نمایشگاه تونستم برم. البته همون چند ساعت هم خیلی مفید بود. یکی از موضوعات تحقیقم دستگاه طیف سنج بود. این دستگاه مقدار تابش یک لامپ در طیف نور خاص نشان می دهد. همانطور که می دانید هر لامپ یا بهتر بگوییم هر نوری مانند نور خورشید دارای طیف نوری می باشد. اما بعضی از لامپ ها هم فقط در یک یا چند طول موج نوری تابش می کنند. حالا من این دستگاه و می خوام تا طیف نوری چند لامپ بخصوص لامپ کم مصرف و پیدا کنم. هر چی هم تحقیق کردم طیف نوری این لامپ را پیدا نکردم. کارخانه هایی مثل اسرام هم طیف این لامپ را برعکس بقیه لامپها در فاش نکردند. فکر می کنم طیف خوب و مناسبی برای چشم انسان نداشته باشه. البته این دستگاه را هم تو نمایشگاه پیدا نکردم اما راهنمایی هایی را از چند مهندس گرفتم. پروژه بعدی طراحی پایه چراغهایی بود که بتازگی برای تزئین مکانهای عمومی و تفریحی توسط شهرداری ها در حال استفاده می باشد. وقتی با تولید کننده پایه هایی که نور را به سمت آسمان تابش می دادند متوجه شدم که نه خود آن توجهی به رعایت استانداردهای موجود دارند و نه مقام تائید کننده دولتی آنها را مقید به رعایت آن موارد می کند. تنها چیزی که برای مسئولان ذیربط مهم است میزان نور مورد نیاز در محل مربوطه است .مثلا برای طراح تعیین می کنند که یک پایه چراغ با فلان ابعاد و با میزان نوردهی 300 لوکس در سطح به مقدار نیاز داریم. خلاصه اینکه تا کالایی وجود نداشته باشد خریداری هم برای آن نیست. به نظر می رسد فعالیت در حوزه طراحی لامپ و سرپوش و پایه آن با رویکرد محیط زیست و اتلاف انرژی به شدت احساس می شود.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home