Sunday, May 13, 2007

نمایشگاه کتاب

آلودگی نوری و نمایشگاه کتاب

20 امین نمایشگاه کتاب امسال همانطور که همه می دونید تو مصلای بزرگ تهران برگزار شده بود. منم مانند همه کتاب خر ها (نه کتاب خون ها) رفته بودم تا سرکی به چند تا انتشارات معروف بزنم. در قدم اول عظمت امارات متعدد مصلی من و جلب خودش کرد و یاد تخت جمشید افتادم که هیبت اماراتش دشمنانش را خوار می کرد.

وارد سالن دکتر حسابی که اصلی ترین سالن مصلی است شدم تزئینات سقف اونجا نظرم و را جلب کرد. گچ بری و رنگ آمیزی زیبای معماری اسلامی. اما نمی دونم چی شد که یاد قصه نورپردازی اونجا افتادم. چند سال پیش که می خواسستند پایان کار گچ بری همون سالن و ببینند یکهو یادشون افتاد که اِ برای دیدن سقف احتیاج به نور هست و تا حالا هم اصلا فکر نورپردازیش نبودند. یعنی لامپ و کابل کشی بی لامپ و کابل کشی. بله اونجا بود که مجبور شدند گچبری ها را بتراشند و تازه کابل برق بکشند. در صورتی که کارشناس نورپردازی که از کشور آلمان آورده بودند این نوع نورپردازی و کاملا رد کرد و بهشون گفت که الان در همه جای دنیا سعی میشه برای روشن کردن فضای داخلی از نور خورشید استفاده بشه. تازه ایران هم که کشور آفتاب خیزی است. بهتر بود طراحی این امارتها طوری بود که با نور طبیعی روز روشن بشه.

خلاصه این قضایا و نصب انواع روشنایی ها در سقف این سالن عظیم نهایتا منجر به ایجاد گرما و خفه بودن هوای محیط برای هزاران بازدید کننده نمایشگاه شد. اگر سری به نمایشگاه زده بودید دقیقاً این نکته را لمس می کردید. یادمون نره که 95% انرژی یک لامپ تنگستن صرف تولید گرما می شود و فقط 5% آن تولید نور می کند.

Labels:

1 Comments:

At 4:18 PM , Blogger Mehdi Dolati said...

درود به گروه نور شب
به آگاهی شما می رسانم، برنامه ای با هدف آگاه سازی مردم و مسئولین شهر کاشان پیرامون آلودگی نوری، در روز پنجم خرداد در فرهنگسرای مهر کاشان برگزار خواهد شد (علت انتخاب کاشان برای برگزاری این برنامه نزدیکی این شهر به محل احداث رصدخانه ملی می باشد). دکتر منصوری (سخنران اصلی برنامه) با موضوع «رصد خانه ملی و آلودگی محیطی» سخنرانی خواهد کرد. از مسئولین زیربط این شهر برای شرکت در این برنامه دعوت به عمل خواهد آمد.
با توجه به فعالیت گروه نور شب در آگاه سازی عمومی در مورد آلودگی نوری، در صورتیکه مایل هستید با ارائه مقاله ای در این برنامه شرکت نمایید، لطفأ هرچه زودتر آمادگی خود را اعلام فرمایید تا هماهنگی های لازم صورت گیرد.
همچنین بر آنیم که در این برنامه به اختصار به معرفی گروه های فعال در کاهش آلودگی نوری در ایران بپردازیم. بنابراین خواهشمندم رزومه ای از گروه نور شب را همراه پاسخ این نامه ارسال فرمایید.
با سپاس
--------------
Mahdi Dolati
Phone: +98 (21) 77564713
Mobile: +98 9125516946
www.irda.blogfa.com

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home