Saturday, April 21, 2007

آمار آلودگی نوری

با درود به عاشقان ستارگان
امروز 5 شنبه است و فردا روز جهانی نجوم. خوب منم یه کارایی کردم ولی بزارید به وقتش بگم.
دنباله بحثه نورهای مغازه ها را پی می گیریم.
این و می خواستیم بهش برسیم که چرا مغازه ها درست دراوج ساعات مصرف لامپهای پر وات جلوی مغازه هاشون روشن می کنند. من 3 دلیل برای این کارشون پیدا کردم. 1- از دور معلوم بشه که مغازه باز است.(یک سیستم اطلاع رسانی جدید از نوع ایرانیش ...) 2- اجناس مغازشون دیده بشه .3 – تقلید!!
اما صاحبان مغازه به هیچکدام از اهداpفشان نمی رسند. زیرا بدلیل نور شدید لامپهایشان هم عابر زمان عبور
چشمش را ناخودآگاه تنگ می کند و بسرعت عبور می کند و باز به علت نور شدید توان تفکیک و وضوح اجناس مغازه وجود ندارد. میزان اتلاف انرژی و آلوده کردن آسمان بوسیله نور که بماند. آن هم بااین لامپهای بی سرپوش. اما وقتی شما به یکی از این لامپها، بطور مشخص از نوع گازی(550 وات) نزدیک می شوید میزان نور رسیده به چشم شما در فاصله 2 متری 260 لوکس و در فاصله 1 متری 420 لوکس است حال آنکه میزان نور مناسب برای مطالعه 250 لوس می باشد. (خود مقایسه کنید)و یا در خصوص لامپهای به قول معروف خیاری(400 وات) که قیمت آنها با ترانس در بازار 32 هزار تومان است در فاصله 2 متری از آن نوری معادل 1400 لوکس و در فاصله 1 متری 1800 لوکس نور به چشمتان می رسد.
راه کار: حداقل راهکار برای این کاسبهای محترم نصب سرپوش در بالای لامپ است بطوری که شما دیگر لامپ را نبینید بلکه اثر نور را روی اجناس ببینید. و راهکار بعدی نورپردازی فضای
داخل مغازه بطور ملایم و حذف لامپها در خارج مغازه است. و بهترین راهکار: بد نیست وزارت نیرو به جای تذکر برای مصرف کم در ساعات اوج مصرف بازرسانی برای جریمه کردن این قبیل مغازه ها قرار دهند تا با هدر دادن انرژی این مملکت به خود و دیگران آسیب نرسانند. بطورمثال در خیابانی مثل سهروردی حدفاصل بین سید خندان و بهشتی که صنف کابینت سازان درآن خیابان متمرکز هستند تعداد 38 لامپ از نوع گازی و خیاری در روشن کردن فضای جلوی مغازه استفاده شده است وای به حال خیابانهایی که از بوتیک و سوپر مارکت و میوه فروشی ها پر شده است .

به امید یه هوای تازه در فضای شهری کشورمان ایران

Labels: