Monday, May 28, 2007

سمینار آلودگی نوری

آلودگی نوری، سهراب سپهری و سمینار آلودگی نوری
شنبه 5/2/86 در فرهنگسرای مهر کاشان اولین سمیناری با عنوان "رصد خانه ملی و آلودگی نوری" تشکیل گردید. این اولین سمینار دراین زمینه در ایران بود. می خواستم بگم کی میگه ما 300 سال ازآمریکا عقبیم و چه میدونم 450 سال هم از ژاپن.
به نظر من ما فقط حدود 10 سال عقبیم. گوش کنید:
در سال 1995 در ایتالیا اولین همایش آلودگی نوری با موضوع " آلودگی نوری ابعاد و احتمال وقوع" تشکیل گردید و به فاصله 5 سال اولین قوانین کنترل آلودگی نوری در ناحیه لومباردی ایتالیا وضع گردید و به سرعت عملی شد. همین قانون از آن به بعد سرلوحه کار کشور های طالب کنترل این آلودگی هم قرار گرفت.
خوب همانطور که دیدید ما زیاد هم عقب نیستم. اما نکته در اینجاست عقب افتادگی 300 ساله ما در عمل نیست که در عمل 10 سال عقبیم ما در نوع تفکرمان بیش از 300 سال عقب هستیم.
اتفاقی که افتاد: من از طرف گروه سپهر کاشان و آقای دولتی برای سخنرانی در این برنامه دعوت شدم بماند که بر حسب علاقه ام در این برنامه نیز شرکت کردم. اما سخنران اول این همایش که از اساتید سرشناس و مهره کلیدی نجوم و فیزیک در ایران هستند با کمال آرامش و البته با استفاده از نفوذشان مرا حذف کردند و فقط و فقط خودشان به ایراد سخنرانی پرداختند. البته نا گفته نماند که برای اینکه از دل من در بیاورند با پیغام و پس خوان گفتند که اگر نکته ای دارید به من بدید که من پشت تریبون بگویم!!!!!!!!
هیچ چیز مهم نیست. ولی ... . پایمال شدن یک پروژه ملی با بودجه کلان بر اثر آلودگی نوری و کار حرفه ای کردن از مباحث مهم ایرادات ایشان بود اما داشتم فکر می کردم جفتمان هدفمان کاهش آلودگی نوری ایران است. پس این کجا و آن کجا. حتماً یکیمون هدفمون یکم فرق داره. نمی دونم. اصلا بگذریم جاتون خالی سفر خوبی بود و با دانشجویان فیزیک دانشگاه کاشان هم آشنا شدم. صحبت هایی را هم برای ادامه این کار در کاشان و یکپارچه کردن گروه های فعال از سراسر کشور زدیم. (با کمک آقای امین تفرشی)
تو کاشان که بودم یاد یه شعری از سهراب افتادم در" صدای پای آب" اشاره می کرد به
" قتل مهتاب به دستور نئون" دیدم که قدمای ما خیلی زودتر و بهتر آلودگی نوری را درک کرده بودند یا آقای مصطفی رحماندوست شاعر کودکان که یه کتابی داره به اسم زندانی شب که تو اون کتاب به زندگی یه جغد در شب اشاره می کنه.
باید بجنبیم که "
خیلی زود دیر می شود."

Labels:

2 Comments:

At 2:59 AM , Anonymous Anonymous said...

تبريك ميگم حامد جون؛ هميشه وقتي ديدي حرفت بدون اينكه اسم خودت برده بشه از زبون شخص ديگه اي زده ميشه بدون حرفت حرف بوده و تاثيرخودش رو گذاشته؛ يه سر به وبلاگ من بزن يه يادداشت كوچيك از سابقه گروه گذاشتم؛

 
At 1:18 PM , Anonymous Anonymous said...

salam , man be tore etefaghi varede weblogetoon shodam va didam ke az aloodegie noori matalb darin agar matalebe digei ham darin mishe baraye man mail konin albate agar zahmati nist . azatoon mamnoon misham ke komakam konid
baratoon adrese mailamo mizaram agar ghabel 2nestin baram mailesh konin chon alan kheyli behesh niaz daram (masiha_o) inam maile man

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home