Sunday, November 04, 2007

نورپردازی فضای شهری

با درودی دوباره

چند وقتی است که حرکاتی در شهرداری های تهران دیده می شود مبنی بر نورپردازی میادین و معابر این شهر . این حرکات خبر از نگرشی تازه یا ایده ای جدید برای زینت این فضا دارد. چرا که حمل و نقل و حرکت شهرنشینان در شهر مخصوصاً در طول شب مستلزم فراهم شدن امکاناتی فراخور تاریکی شب است اما نکته همه اینها و پبام این بار من نوع و روش نورپردازی آن است.

اگر کمی در نوع طراحی و رنگ پردازی میادین و فضای سبز این شهر بخصوص میادین دقیق شوید بی درنگ متوجه انجام یک کار غیر حرفه ای و سلیقه ای می شوید. منظورم نورپردازی های موضعی یا لیزری با رنگهای تند و رنگارنگ و البته کنار هم قراردادن رنگهای متضاد کنار هم است .

غیر از همه اینها آسیب رساندن به محیط زیست ضعیف و شکننده شهری بخصوص پرندگان و گیاهان است که نشان از بی اطلاعی مسئولین و همینطور مجریان این طرح است که به نظر می رسد فقط به فکر رفع تکلیف و از سر باز کردن این بخشنامه شهرداری دارد. به هر حال نورپردازی فضاهای شهری، امروزه در کشورهای پیشرفته بصورت یک حرفه تخصصی و دانشگاهی در آمده و ضرورت پرداختن به آن به جهت آرامش روان شهروندان نیاز به دخالت روانشناسی رنگ می باشد.همچنین اینطور احساس می شود که لزوم وجود هنرمندان در این حوزه در خصوص تمیز دادن زیبایی از زشتی یا ارتقاء کارشناسان سازمان زیباسازی شهرداری تهران یا هر شهر کشور عزیزمان شدیداً احساس می شود.منظور کسانی است که می توانند آثاری را که تحسین همگان را برانگیزند یا چند صباحی متد زیبایی شناسی را دردانشگاهها مطالعه کرده اند.
این دو عکس را با هم مقایسه کنید تا متوجه استفاده از رنگ های تند و زننده در ایران و بکاربردن نورهای ملایم و هم رنگ با بنا را در کشور دیگر شوید.

Labels:

3 Comments:

At 7:07 PM , Anonymous Anonymous said...

این که شما گفتی فقط مربوط به شهرداری تهران نمی شه همه جا ی ایران از چنین نورپردازی هایی استفاده می کنند.
تازگی ها که این درخت های مصنوعی رو وسط میدون ها می گذارن با رنگ های تند و زننده . یک نمونه از این درخت ها جلوی ساختمان گلدیس توی میدون اریا شهره که البتهاین نه نورش بد رنگه و نه جای بدی نصب شده ! من تعداد زیادی از همون نوع درخت تزیینی رو در وسط فضای سبز طبیعی دیدم.
.
.
.
موفق باشید

 
At 11:34 AM , Blogger گروه نور شب said...

سلام
منظور من از مطلب نورپردازی میادین شهر تاثیرات نور مصنوعی بر روان انسان یا محیط زیست طبیعی است نه درختهای مصنوعی . دقیقا همانطور که اشاره کردید تابیدن نورهای سبز بر روی درختان وسط میادین است که رشد آنها را دچار اختلال می کند. مطالب بیشتر را می توانید بر رذوس این سایت بخوانید.
http://www.lightpollution.ir/content/view/8/1/

 
At 11:40 AM , Anonymous Anonymous said...

for test

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home