Tuesday, November 27, 2007

نورپردازی فضای شهری2

چند وقت پیش مطلبی خواندم که خبر از احیای عمارات محدوده شهرداری یک تهران می داد. بسیار تعجب کردم . با این حال و روز آسمان شب تهران که مملو از نور است و این حجم زیاد آلودگی نوری باز هم تفکر غلط سایه بر سلامت روان انسانهای شهری انداخته بود. سریع دست بکار شدم و در اولین پنجشنبه که آمد بسراغ مسئول زیباسازی شهرداری منطقه یک تهران رفتم. اما بعد از 2 بار مراجعه بالاخره تونستم با یکی از کارشناساش تلفنی صحبت کنم. سرتون و درد نیارم چون نتیجه نگرفتم و آقای کارشناس اصلا نمی خواست گوش بده ببینه من چی میگم تازه یه نفر هم این وسط پارتیمون شده بود تا مذاکرات به این مرحله برسه.
یه چند هفته ای گذشت و منم تحرکات جدی در سطح منطقه ندیدم. پیش خودم گفتم حتما بازم می خواستن شلوغ کاری کنند و پیش رئیس روئسا بگن ما هم داریم کاری می کنیم.
اما صحنه ای که دیروز دیدم خشکم زد. نه فقط این تفکر در منطقه 1 بلکه در منطقه ای چون 7 نیز رسوخ کرده است. بگذارید خبر از فاجعه آلودگی نوری بعدی بدهم. دیروز دیدم که به فاصله 1.5 متر تمام بدنه زیرین پل سید خندان تهران پرژکتورهای قوی جهت نورپردازی کار گذاشته شده بود.نورپردازی که نه ضرورت خاصی را ایجاب می کند و نه استانداردهای آن در نظر گرفته نشده است. به ردیف بالای پرژکتورها توجه کنید که با چه زاویه ای به فضا تابیده شده اند. این فاجعه بر متفکرینش مبارک.

Labels:

Monday, November 19, 2007

نمایشگاه تخصصی برق




هفته گذشته در محل دائمی نمایشگاه های تهران نمایشگاه تخصصی برق برگزار شد. اما من به علت گرفتاری در ساعات آخر نمایشگاه تونستم برم. البته همون چند ساعت هم خیلی مفید بود. یکی از موضوعات تحقیقم دستگاه طیف سنج بود. این دستگاه مقدار تابش یک لامپ در طیف نور خاص نشان می دهد. همانطور که می دانید هر لامپ یا بهتر بگوییم هر نوری مانند نور خورشید دارای طیف نوری می باشد. اما بعضی از لامپ ها هم فقط در یک یا چند طول موج نوری تابش می کنند. حالا من این دستگاه و می خوام تا طیف نوری چند لامپ بخصوص لامپ کم مصرف و پیدا کنم. هر چی هم تحقیق کردم طیف نوری این لامپ را پیدا نکردم. کارخانه هایی مثل اسرام هم طیف این لامپ را برعکس بقیه لامپها در فاش نکردند. فکر می کنم طیف خوب و مناسبی برای چشم انسان نداشته باشه. البته این دستگاه را هم تو نمایشگاه پیدا نکردم اما راهنمایی هایی را از چند مهندس گرفتم. پروژه بعدی طراحی پایه چراغهایی بود که بتازگی برای تزئین مکانهای عمومی و تفریحی توسط شهرداری ها در حال استفاده می باشد. وقتی با تولید کننده پایه هایی که نور را به سمت آسمان تابش می دادند متوجه شدم که نه خود آن توجهی به رعایت استانداردهای موجود دارند و نه مقام تائید کننده دولتی آنها را مقید به رعایت آن موارد می کند. تنها چیزی که برای مسئولان ذیربط مهم است میزان نور مورد نیاز در محل مربوطه است .مثلا برای طراح تعیین می کنند که یک پایه چراغ با فلان ابعاد و با میزان نوردهی 300 لوکس در سطح به مقدار نیاز داریم. خلاصه اینکه تا کالایی وجود نداشته باشد خریداری هم برای آن نیست. به نظر می رسد فعالیت در حوزه طراحی لامپ و سرپوش و پایه آن با رویکرد محیط زیست و اتلاف انرژی به شدت احساس می شود.

Labels:

Sunday, November 04, 2007

نورپردازی فضای شهری

با درودی دوباره

چند وقتی است که حرکاتی در شهرداری های تهران دیده می شود مبنی بر نورپردازی میادین و معابر این شهر . این حرکات خبر از نگرشی تازه یا ایده ای جدید برای زینت این فضا دارد. چرا که حمل و نقل و حرکت شهرنشینان در شهر مخصوصاً در طول شب مستلزم فراهم شدن امکاناتی فراخور تاریکی شب است اما نکته همه اینها و پبام این بار من نوع و روش نورپردازی آن است.

اگر کمی در نوع طراحی و رنگ پردازی میادین و فضای سبز این شهر بخصوص میادین دقیق شوید بی درنگ متوجه انجام یک کار غیر حرفه ای و سلیقه ای می شوید. منظورم نورپردازی های موضعی یا لیزری با رنگهای تند و رنگارنگ و البته کنار هم قراردادن رنگهای متضاد کنار هم است .

غیر از همه اینها آسیب رساندن به محیط زیست ضعیف و شکننده شهری بخصوص پرندگان و گیاهان است که نشان از بی اطلاعی مسئولین و همینطور مجریان این طرح است که به نظر می رسد فقط به فکر رفع تکلیف و از سر باز کردن این بخشنامه شهرداری دارد. به هر حال نورپردازی فضاهای شهری، امروزه در کشورهای پیشرفته بصورت یک حرفه تخصصی و دانشگاهی در آمده و ضرورت پرداختن به آن به جهت آرامش روان شهروندان نیاز به دخالت روانشناسی رنگ می باشد.همچنین اینطور احساس می شود که لزوم وجود هنرمندان در این حوزه در خصوص تمیز دادن زیبایی از زشتی یا ارتقاء کارشناسان سازمان زیباسازی شهرداری تهران یا هر شهر کشور عزیزمان شدیداً احساس می شود.منظور کسانی است که می توانند آثاری را که تحسین همگان را برانگیزند یا چند صباحی متد زیبایی شناسی را دردانشگاهها مطالعه کرده اند.
این دو عکس را با هم مقایسه کنید تا متوجه استفاده از رنگ های تند و زننده در ایران و بکاربردن نورهای ملایم و هم رنگ با بنا را در کشور دیگر شوید.

Labels: