Saturday, January 12, 2008

خبرهای جدید

تو این چند هفته ای که گذشت کلی برنامه های آلودگی نوری رونق گرفته بود و منم سرم شلوغ بود. انقدری که بعضی وقت ها فقط می رسم انجامشون بدم نه دیگه مثل قبل گزارششون و برای خودم می نویسم نه تو دفتر خاطراتم می نویسم و نه حتی برای اطلاع رسانی تو وبلاگم. اما الان می خوام کلی گزارش بهتون بدم

با سیاوش صفاریان پور قصد داریم برای برنامه آسمان شب چند تا کلیپ مربوط به اتلاف انرژی و آلودگی نوری بسازیم. برای همین هر چی اطلاعات از آمار اتلاف انرژی در روشنایی ایران داشتم بصورت یه مقاله تو سایتم گذاشتم.
چندی قبل با معاون اجتماعی شهرداری منطقه 7 تهران جلسه ای پیرامون آلودگی نوری و اثرات آن بر روان انسان داشتم و حاصل آن 2 تا کارگاه آلودگی نوری برای مدیران شهرداری و ساکنان منطقه است و احتمالا یه پروژه نورپردازی برای یکی از میادین این منطقه است.(از همینجا از کسانیکه که می توانند در این پروژه مرا یاری کنند و سابقه یا اطلاعاتی ازنورپردازی دارند دعوت به همکاری می شود

چند تا مقاله هم از گروه آلودگی نوری آسمان توس مشهد دستم رسید که تو سایت ازشون استفاده کردم از خانم عطایی هم سپاسگزارم و همینطور از خانم نسیبه دولتی که در کاشان بسیار فعالانه این مقوله را دنبال می کنند و سعی در برپایی یک نمایشگاه از آلودگی نوری در دانشگاه کاشان دارند. البته عکسهایی هم برای من فرستادند که می توانید در قسمت گالری سایت ببینید.

و خبر داغ داغ. به زودی ... به زودی یک کارگاه عملی با عنوان "آلودگی نوری و تاثیرات مخرب آن بر انسان" برای 50 شهردار شهرهای ایران برگذار میکنم. بنظرمن امروزه شهرداری ها عامل موثرتری از وزارت نیرو برای تولید آلودگی نوری هستند. به خاطر اینکه حداقل وزارت نیرو مهندسان برق هستند و با استانداردها و قوانین نور آشنایی دارند و این وضع هست اما شهرداری ها اصلا اطلاعی از نور ندارند وانگار با یه لیوان آب سر و کار دارند.
و اما گزارش آخر من از منبع نوری بسیار قوی است که به تازگی در تپه نورالشهدا ارتفاعات کلکچال تهران توسط نیروی سپاه پاسداران راه اندازی شده است. همیشه می خواستم فرصتی بشه تا از نزدیک این پرژکتور قوی را ببینم. دوست داشتم ببینم که کدوم منبع نوری موجود در بازار است که می تواند این نور سبز خیره کننده و مثلا روحانی را تاکیلومترها دورتر از تهران بتاباند اماروز جمعه در یک هوای مه آلود و برفی که به کوه رفتم سر جام خشکم زد. خودتان این منبع را در عکس شاهد باشید. بیش از 70 پرژکتور قوی بر روی یک داربست. واقعا مسببین آن چگونه فکر می کنند. بر هم زدن محیط طبیعی کوهستان، تخریب آسمان شب و محیط زیست چیزی بود که شهیدان ما به آن راضی باشند! به نظرم جای تفکر دارد.
یادآور می شوم تپه نورالشهدا مکانی است که چند شهید گمنام را در آنجا به خاک سپرده اند.

Labels: