Friday, December 01, 2006

ملاتونین2

با درود به خواتنندگان این وبلاک
ادامه مطلب ملاتونین چیست را با هم می خوانیم

سطح پایین ملاتونین باعث می شود كه افراد زودتر به خواب بروند و زودتر بيدار شوند و ممكن است از اين الگوي بهم ریخته رنج ببرند.اما مصرف همین ماده الگوي خواب را در كساني كه از بيخوابي ناشي از سطح پايين ملاتونين رنج مي برند اصلاح می کند مانند افراد مسن و بچه هايي كه اختلال در الگوي خواب آنها در نتيجة "اوتيسم"، صرع، سندرم داون يا فلج مغزي است.
ملاتونین در درمان مولتيپل اسكلروزيز، بيماري كرونري قلب، صرع، و پوكي استخوان بعد از يائسگي و پيشگيري از سندرم مرگ ناگهاني شيرخوار مؤثر است.
یکی دیگر از وظایف ملاتونین کاهش تولید استروژن در شب است.استروژن ریسک سرطانهای بدخیم را زیاد می کند. از 20 سال گذشته دانشمندان متوجه شدند که قرار گرفتن انسان زیرنور مصنوعی در شب بالانس استروژن را تغییر می دهد. (با کاهش ملاتونین ترشح استروژن افزایش می یابد
بر اساس نتایج تحقیقات دانشمندان موسسه تحقیقات باست نیویورک و دانشگاه فیلادلفیا توقف ترشح ملاتونین در اثر قرارگرفتن اشخاص در معرض نور مصنوعی در شب موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه می شود. وقتى كه دوره هاى ترشح ملاتونين به دليل وجود نور مصنوعى مختل می شود، ترشح هورمون زنانه استروژن از تخمدانها بيشتر مى شود. یکی از تومورهای حساس به استروژن سرطان سینه است.
طبق نظر پژوهشگران دانشگاه هاروارد، كار كردن مستمر در شيفت شب خطر ابتلا به سرطان سینه را به مقدار ۵۰ درصد افزايش مى دهد. همچنین کارمندانی که بصورت چرخشی حداقل 3 شب درماه شب کار هستند و این روند را برای 15 سال یا بیشتر ادامه می دهند به میزان 35% در معرض شیوع سرطان روده بزرگ و انتهای آن هستند. يك تحقيق در مورد تعداد مرگ و مير نشان داده است كه ضرر شب كارى مداوم از ضرر كشيدن ۲۰ سيگار در روزبيشتر است.
شایان ذکر است بطور کلی در نابینایانی که هیچگونه درک و دریافتی از روشنایی ندارند که با ترشح ملاتونین تداخل پیدا کند شیوع و ابتلا به سرطان سینه کمتر است نسبت به آن دسته از نابینایان که حتی به میزان اندکی نسبت به نورحساسند. کسانی که صرفاً چشمانشان معیوب ولی کور نیست خیلی از این قاعده مستثتی نبوده و به سرطان مبتلا می شدند.
زنانى كه هنگام صبح ملاتونين بيشترى در بدن داشته باشند در معرض خطر كمترى براى ابتلا به سرطان سینه هستند. زنان نابینا نیزهورمون ملاتونین بیشتری در بدنشان می باشد و 36% کمتر مبتلا به سرطان سینه می شوند.
می توان به این تحقیقات این مطلب را اضافه کـرد که در کشورهای صنعتی که شب را با نور مصنوعی مانند روز می سازند ، میزان ابتلا به سرطان سینه بیشتر است از کشورهای در حال توسعه و غیر صنعتی است

Labels: