Friday, October 20, 2006

خیرگی

به نام یزدان
این هفته اولین اثر از اثرات مخرب آلودگی نوری رابر انسان بررسی می کنیم که در زندگی روزمره ما زیاد اتفاق می افتد


خیرگی:
خیرگی یا چشم زدگی زمانی رخ می دهد که اشعه مستقیم نور لامپ با شدت زیاد در محور دید رانندگان و عابرین قرار گیرد. بطور مثال حتماً در کودکی حس کنجکاویتان باعث شده تا به خورشید خیره شوید. لطفاً دوباره امتحان نکنید. فقط بخاطر بیاورید پس از آن چه اتفاقی برای تصویر چشمتان افتاده. ضمن آسیب دیدن چشم وسط تصویری که شما از محیطتان دریافت کرده اید لکه ای سبز رنگ هویدا می شود یا نور چراغ مطالعه ای که با شدت زیاد از فاصله کم مستقیم بصورت متهم می تابانند. همه اینها مثالهای ساده ای است که اگر کمی به اطرافمان دقیق شویم نمونه های بیشتری را می توانیم پیدا کنیم.
خیرگی از مسائلی است که در طراحی روشنایی به خصوص روشنایی معابر باید از وقوع آن جلوگیری کرد. در خیرگی به جهت اینکه پس زمینه عابر بسیار پر نور است سبب کم شدن دید یا ناپدید شدن عابر از دید راننده شده خطر تصادفات را بالا می برد. به عکس های این هفته توجه کنید.


اما برای کنترل و از بین بردن آن چه باید کرد؟
-1
با افزایش ارتفاع نصب پایه نور زیاد را از محور دید رانندگان و عابرین خارج نمود.
-2
با استفاده از چراغهایی که شدت نور حداکثر آن ها در زوایای بزرگ نسبت به محور عمود چراغ که معمولاًدر محور دید رانندگان اتفاق نمی افتد خیرگی را کاهش داد.
اما اجازه بدهید رفته رفته وارد مباحث علمی تر نیز بشویم. در اینجا لازم است شدت نور تعریف شود.
شدت نور را با I نشان می دهند. که با کاندیلا اندازه گیری می شود . یک کاندیلا هم 60 برابر کوچکتر از شدت نور ساطع شده از یک سانتیمتر مربع سطح جسم سیاه در درجه حرارت 2045 کلوین در جهت عمود بر سطح است. یعنی یک تشعشع کننده سیاه در دمای 2045 کلوین دارای درخشندگی 33 کاندیلا بر متر مربع است.
I=d
φ /dw
بد نیست رفته رفته به حقوقمان در زمینه آلودگی نوری نیز آشنا شویم و ببینیم آیا قانونی در کشورمان در مورد آلودگی نوری وجود دارد یا نه؟
خیرگی به قدری مهم است که مرکز تحقیات نیرو(متن) و شورای عالی معماری و شهرسازی استاندارد و قوانینی برای نصب تیرهای چراغ برق در نظر گرفته اند.
به گوشه ایی از آن توجه فرمایئد:
به جهت وجود دید کافی به منظور رویت اشیایی که بر روی سطح مسیر قرار دارند و برای رانندگانی که با سرعت مطمئنه و مجاز در خیابانها تردد می کنند سیستم روشنایی باید به نحوی طراحی شود که تمایز لازم برای دیدن اشیائ روی سطح زمین ایجاد گردد. در حقیقت وظیفه سیستم روشنایی علاوه بر تامین نور کافی در قسمتهای مختلف راه حداکثر نمودن تطابق میان اشیاء و زمینه آنها )سطح زمین) است.

جالب است در اینجا یک نمونه فاحش خیرگی را به شما معرفی کنم تااگر مسیرتان در شب به آنجا خورد ببینید مردم ما تا چه حد به اطرافشان بی اعتنا هستند.
میدان نوبنیاد به سمت شمال از خیابان اقدسیه (که بیمارستان چمران درآن واقع است) کارخانه صاایران پرژکتوری بسیار قوی را به سمت جنوب کار گذاشته که ظاهرا برای روشن ساختن دیواره مشرف به پیاده روی شرقی آن مکان است. اما رانندگانی که این خیابان را به سمت شمال می آیند در 200 متری آن محل هیچ عابری قابل رویت برایشان نیست. اما کدام مان چرایی آن را جویا می شویم.آیا وزارت نیرو یا راهنمایی و رانندگی نباید در این امر مسئول و پاسخگو باشند؟

لازم به ذکر است خیرگی تنها از اثرات آلودگی نوری بر انسان نیست بلکه در مبحث اثرات آلودگی نوری بر حیوانات نیز دیده می شود که در آینده نزدیک به آن پرداخته می شود.


منابع:
آقای امیر شعبانپور
مهندسی روشنایی / دکتر حسن کلهر
آیین نامه طراحی هندسی معابر شهری1372
IES LIGHTING HANDBOOK, application volume

Labels:

Saturday, October 14, 2006

اثرات آلودگی نوری

به نام خدا
بالاخره زندگی آرام و سالم موجودات زنده این کره خاکی پس از میلیون ها سال پایان یافت. می خواهیم ببینیم دقیقاٌ آلودگی نوری چگونه پا به این کره گذاشت . اگر هر 100 میلیون سال را یکسال در نظر بگیریم زمین ما 46 سال دارد. از 7 سال اول زندگی او اطلاعی در دست نیست. از سنین میانی او اطلاعات پراکنده ای در دست است. در سن 42 سالگی گیاهان و جنگلها شروع به رشد کردند. تا همین یکسال پیش دایناسورها زنده بودند . 8 ماه پیش پستانداران بر روی زمین آمدند اوایل هفته پیش میمونهای انسان نمابه انسانهای میمون نما بدل گشتند. اواخر هفته گذشته عصر یخبندان شروع گشت اما 4 ساعتی است که انسان امروزی پا به زمین گذاشت و ظرف یکساعت گذشته کشاورزی کشف شد. یک دقیقه است که انقلاب صنعتی رخ داده است. جالب است بدانیم فقط در این یک دقیقه 500 گونه جانوری منقرض شده اند . و حال انسان مانند طفلی بی گناه گوشه ای ایستاده و به شاهکار خود نگاه می کند. در این یک دقیقه برق نیز اختراع شد و زندگی تمام موجودات را دستخوش دگرگونی گشته و سیر نوینی از چرخه های زیستی و رفتارهای متفاوت و غیر ارادی را از اینان بر جا گذاشت
.
اما به راستی آلودگی نوری چیست و با ما چه می کند؟
فراتز از تعاریفی که تاکنون خواندیم و دانستیم می خواهیم اثرات آلودگی نوری را از این به بعد بدانیم و بسنجیم
.
اثرات آلودگی نوری به 5 دسته زیر تقسیم می شود.
-
اثرات آلودگی نوری بر انسان
-
اثرات آلودگی نوری بر حیوانات

-
اثرات آلودگی نوری بر گیاهان

-
اتلاف انرژی بر اثر آلودگی نوری

-
از دست رفتن آسمان شب بر اثر آلودگی نوری


برانسان
:
بطور کلی قرار گرفتن انسان زیر نور مصنوعی باعث
-
آسیب های چشمی
-
بروز استرس

-
تضعیف قدرت فکر
-
خیرگی

و در دراز مدت
:
-
تضعیف دستگاه ایمنی بدن
-
افزایش ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطانهای پوستی

-
کاهش آستانه تحمل

-
جوش زدگی و رنگ پریدگی

-
بر هم خوردن ساعت درونی بدن(ساعت بیولوژیک
(
-
بروز افسردگی
-
افزایش سرقت

گروه نور شب قصد دارد د رچند هفته اخیر بطور کامل به شرح یک یک این موارد بپردازد
.
با آرزوی قبولی طاعات و تسلیت این ایام

Labels:

Monday, October 02, 2006

تاریخچه

با سلام
خوب اگر وبلاگ ما را هر هفته خوانده باشید خیلی خوب با آلودگی نوری آشنا شده اید. پس می توانید در فضاهای باز و خارج از منزل نور غیر استاندارد را از یک نور مناسب تمیز دهید. اما اثرات مخرب آلودگی نوری بر انسان و محیط زیست به مراتب جدی تر از حد انتظار ماست و از فرصت یک جلسه ای ما در یک هفته فرا تر. چه بهتر است قبل از اینکه در هفته های بعد اثرات آلودگی نوری را مورد بررسی قرار دهیم ببینیم آلودگی نوری از کجا شروع شد و کشورهای پیشتاز تا به حال چه کرده اند؟زمانی را تصور کنید که هنوز انسانها در غارها زندگی می کردند یا چرا انقدر دور همین چند قرن اخیر. فکر می کنید روال زندگی آنان در طول شبانه روز چگونه بود. آنان مجبور بودند امورات زندگی شان رابا طلوع و غروب خورشید تنظیم کنند . با اولین سپیده بیدار شده و با پائین رفتن خورشید به بستر بروند. در حقیقت سیکل زندگی طبیعی انسان به همین منوال است. ساعت درونی بدن و ریتمهای رفتاری در طول تاریخ بشریت با همین زمان بندی شکل گرفته و رفتارهای سالم و طبیعی انسان را تثبیت کرده اند. شما مطمئن باشید اگر غیر این بود خداوند در مراحل پیدایش زمین حتما لامپ را نیز در آفرینش خود قرار می داد. اما وجود هر نور مصنوعی برای انسان لازم نبود چرا که سلامت او و اطرافش را به خطر می انداخت. ..انسانها در طول تاریخ سعی کردند از عوامل طبیعی مانند جمع آوری کرمهای شب تاب ساخت شمع استفاده از روغن های حیوانی و سوزاندن چوب برای روشن ساختن اطرافشان بهره مند شوند. این روال تا اختراع برق توسط ادیسون ادامه داشت و همانطور که اول وسیله ای اختراع می شود و بعدها فرهنگش می آید رفته رفته استفاده از لامپ و برق در تمام خانه ها ادارات خیابانها و بزرگراه ها شیوع پیدا کرده و پا از حیطه خود فراتر نهاد و به وسیله ای جهت سرگرمی و بوجود آوردند زیبایی ها و رنگهای خیره کننده در آبنماها ساختمانها و برجها و ... انجامید. سالیان سال مردمان روستا و شهرها بدون هیچ زحمتی به سادگی به نظاره ستاره ها دنباله دارها و گاه بارش های شهابی می نشستند اما به نظر می رسد نوعی سنت گریزی (همانگونه که در جوان های امروزدر برخورد با مذهب ملیت نوع لباس سبک موسیقی و ... ) می بینیم دیده شد و سیل هجوم به سمت نور بدون توجه به استانداردهای احتمالی را در دهه های اخبیر شاهد بودیم. اما از دست رفتن ستارگان چیز کمِ نبود که بتوانیم آن را نبینیم . اولین مطالعات را در ستارشناسان در حدود 40 سال پیش در خصوص آلودگی نوری داشتند. چرا که پیش از محسوس بودن این افزایش روشنایی برای سایر افراد تجهیزات دقیق ستاره شناسان متوجه چنین شرایطی شده بود. کم فروغ تر شدن ستاره گان در شهر ها ی بزرگ آنان را برآن داشت تا چرایی موضوع را جویا شوند. اما توجه جدی به این مسئله و تصویب اولین قوانین در سطوح منطقه ای استانی و ملی به چند سال پس از آن موکول گردید. اولین گردهمایی علمی بینالمللی درایم باره در اکتبر 1955 در ایتالیا و با موضوع آلودگی نوری ابعاد و احتمال وقوع برگزار گردید. و به فاصله 2 سال اولین قانون محلی مبارزه با آلودگی نوری در ایتالیا به تصویب رسید. یکی از اولین و برجسته ترین قوانین مقابله با آلودگی نوری مربوط به ناحیه لومباردی کشور ایتالیاست که در سال 2000 به تصویب رسید و به الگوی مناسبی برای سایر مناطق و کشورها مبدل شد. کشورهای آمریکا استرالیا نیز از پیشتازیان این مبارزه هستند. در اینجا به چند بند از قانون منطقه لومباردی توجه فرمایید
سیستمهای روشنایی باید به وسیله سیستمهایی که قابلیت کم کردن میزان تابش نوررا پس از ساعات خاموشی شبانه دارند پشتیبانی شوند
سیستمهای روشنایی باید مجهز به لامپهایی با حداکثر بازده با توجه به فن آوری روز باشند
مقامات دولتی باید ترویج کننده اصولی باشند که در این قانون به آنها اشاره شده است و اولین کسانی هستند که کاربرد صحیح این قوانین را کنترل خواهند نمود
نصب کنندگان وسائل روشنایی تنها مجاز به نصب وسائلی هستند که روی آن قید شده باشد مطابق با قوانین مقابله با آلودگی نوری با مصرف حداقل انرژی منطبق با قانون منطقه لومباردی

Labels: